Geometria kół

Geometria kół ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Celem regulacji jest zapewnienie maksymalnej przyczepności samochodu oraz trwałości opon i zawieszenia. Prawidłowo ustawiona geometria ta ma też wpływ na zużycie paliwa i komfort jazdy. Podczas regulacji geometrii kół chodzi o ustawienie właściwego kąta pochylenia i równoległości kół. Przeprowadza się regulację czterech zasadniczych kątów: kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół, kąta pochylenia sworznia zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Zaleca się wykonanie geometrii kół przy/po:
• odczuwalnym ściąganiu auta na boki
• wystąpieniu opóźnionej reakcji samochodu na ruchy kierownicą
• popiskiwaniu opon podczas pokonywania zakrętów
• nieregularnym zużycie bieżnika opon
• wymianie elektów zawieszenia, takich jak wahacze, tuleje i sworznie wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, amortyzatorów
• sezonowej wymianie opon, jest to szczególnie ważne po zmianie opon zimowych na letnie. Zimą warunki jazdy są wyjątkowo ciężkie i powodują rozregulowanie elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego samochodu. Warto też sprawdzić geometrię po założeniu na koła całkowicie nowych opon
• najechaniu na dziurę lub krawężnik gdy przy wyprostowanych kołach zaobserwujemy gwałtowną zmianę położenia kierownicy- może to oznaczać, że doszło do zmiany geometrii kół
• zakupie używanego samochodu
• kolizji drogowej